Menjadi Gereja yang Inklusif dalam Konteks Keberagaman berdasarkan Injil Matius 8:5-13

Mefibosed Radjah Pono

Abstract


Exclusivity in religious groups, including Christianity, is a threat to a harmonious and peaceful life in the context of a pluralistic Indonesia. The church needs to be inclusive and reinterpret its presence in this context by learning from Jesus in his encounters with “others” as in the Gospel of Matthew 8:5-13. This study seeks to find the meaning of Jesus' attitude towards foreign officers and the healing that Jesus gave to officers' servants in the context of the Matthew congregation, as well as the kerygma for efforts to become an inclusive church in a pluralistic context in Indonesia. This study uses an interpretive description method with socio-historical interpretation. The result is that Matthew's Gospel demonstrates Jesus' inclusive attitude by accepting all people, not just Jews, to experience His love and salvation. The acceptance was not based on Jewish background, but because of faith in Jesus. Therefore, groups in Matthew's congregation must avoid exclusivity, mutual acceptance, and respect. The message for the church in Indonesia is that the church must stay away from exclusivity, Christianization efforts, but seek to reveal God's reign in the world. The church must be an inclusive church, loving and serving “others”, hearing and knowing “others” in order to see God's work in them. The presence of the church is seen through its service to all people, especially to solve humanitarian problems. Through her ministry, the church shows Christ to “others” so that they experience His saving works and believe in Him.

 

Abstrak

Paham dan sikap eksklusif dalam kelompok agama, termasuk agama Kristen merupakan ancaman bagi hidup yang rukun dan damai di konteks Indonesia yang plural. Gereja perlu bersikap inklusif dan memaknai kembali kehadirannya dalam konteks seperti ini dengan belajar dari Yesus dalam perjumpaannya dengan “yang lain” seperti dalam Injil Matius 8:5-13. Penelitian ini berupaya untuk menemukan makna sikap Yesus terhadap perwira asing dan penyembuhan yang diberikan Yesus kepada hamba perwira dalam konteks jemaat Matius, serta kerygma bagi upaya menjadi gereja yang inklusif dalam konteks plural di Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode deskripsi interpretatif dengan tafsir sosio historis. Hasilnya adalah, Injil Matius memper-lihatkan sikap Yesus yang inkusif dengan menerima semua orang, bukan hanya orang Yahudi saja, untuk mengalami kasih dan keselamatan dari-Nya. Penerimaan itu bukan berdasarkan latar belakang Yahudi, tetapi karena iman kepada Yesus. Oleh karena itu, kelompok dalam jemaat Matius harus menjauhi sikap ekslusif, saling menerima dan menghormati. Pesannya bagi gereja di Indonesia adalah gereja harus menjauhi paham dan sikap eksklusif, upaya kristenisasi tetapi berupaya menyatakan pemerintahan Allah dalam dunia. Gereja harus menjadi gereja yang inklusif, mengasihi dan melayani “yang lain”, mendengar dan mengenal “yang lain”agar dapat melihat karya Allah dalam diri mereka. Kehadiran gereja terlihat melalui pelayanannya bagi semua orang, terutama untuk menyelesaikan masalah kemanusiaan. Melalui pelayanannya gereja memperlihatkan Kristus kepada “yang lain” sehingga mereka mengalami perbuatan penyela-matan-Nya dan percaya kepada-Nya.

 


Keywords


church, inclusive, ministry, plural, others, gereja, inklusif, pelayanan, plural, yang lain

Full Text:

PDF

References


Barclay, William. Pemahaman Alkitab Setiap Hari Injil Matius 1-10. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2011.

Beyer. Theological Dictionary of The New Testament. Edited by Gerhard Kittel. 8th ed. Michigan: WM. B. Eermands Printing Company, 1981.

Boland, B.J ; Naipospos, P.S. Tafsiran Alkitab Injil Lukas. Edited by Staf Redaksi BPK Gunung Mulia. 12th ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2012.

Bosch, D.J. Transformasi Misi Kristen. Edited by S Suleeman. 2nd ed. Jakarta, 1999.

Carson, D.A. “Matthew.” In The Expositor’s Bible Commentary, Vol.8, edited by Frank E. Gaebelin, 200. Michigan: Regency Reference Library Zondervan Publishing House, n.d.

Drewes, B.E. Satu Injil Tiga Pekabar. Edited by Staf Redaksi BPK Gunung Mulia. 7th ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006.

Esler, Philip F. “Reading Matthew by the Dead Sea: Matthew 8:5–13 in Light of P. Yadin 11.” HTS Teologiese Studies / Theological Studies 70, no. 1 (2014): e1–e12.

Free, Joseph. P ; Vos, Howard, F. Arkeologi Dan Sejarah Alkitab. Malang: Gandum Mas, 1999.

Gundry, Cf. Robert Horton. Matthew: A Commentary on His Handbook for a MIxed Church under Persecution. 2nd ed. Grand Rapids: Eermans, 1994.

de Heer, J.J. Tafsiran Alkitab Injil Matius. Edited by Staf Redaksi BPK Gunung Mulia. 12th ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2013.

Henry, Matthew. Tafsiran Injil Matius 1-14. Surabaya: Momentum, 2014.

Kingsbury, Jack Dean. Injil Matius Sebagai Cerita. Edited by Staf Redaksi BPK Gunung Mulia. 2nd ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2012.

Louw, P ; Nida, E.A, ed. Greek-English Lexicon of the New Testament: Based on Semantic Domains. 2nd ed. New York: United Bible Society, 1989.

Olivares, Carlos. “The Identity of The Centurion’s Pais in Matthew 8:5-13 : A Narrative Approach.” Journal of Asia Adventis Seminary 13, no. 2 (2010): 103–112.

Patty, Febby Nancy; Muskita, Elrianton. “Tafsir Sosio-Historis Terhadap Ulangan 15:1-18 Dan Kontribusinya Bagi Masyarakat Kepulauan.” Kenosis: Jurnal Kajian Teologi 5, no. 1 (2019): 25–26.

Pfeiffer, Cahrles F. ; Harrison, Everett F. Tafsiran Alkitab Wycliffe Volume 3 Perjanjian Baru. Malang: Gandum Mas, 2008.

Putra, Adi. “Memahami Bangsa-Bangsa Lain Dalam Injil Matius” 1, no. 2 (2018): 45–51.

RI, Kementrian Agama. Moderasi Beragama. Pertama. Jakarta Pusat: Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI Gedung Kementerian Agama RI, 2019.

———. Tanya Jawab Moderasi Beragama. Pertama. Jakarta Pusat: Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI Gedung Kementerian Agama RI, 2019.

Singgih, E.G. “Ide Umat Terpilih Dalam Perjanjian Lama: Positif Atau Negatif.” In Iman Dan Politik Dalam Era Reformasi, 127–130. 1st ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2004.

Surbakti, Elisa B. Benarkah Yesus Juruselamat Universal. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2008.

Tenney, Merril C. Survey Perjanjian Baru. Malang: Gandum Mas, 2013.

TIM IVP. Ensiklopedi Alkitab Masa Kini JIlid I. Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih, 2013.

Titaley, John A. “Menuju Teologi Agama-Agama Yang Kontekstual.” In Menuju Teologi Agama-Agama Yang Kontekstual, 8. 1st ed. Salatiga: UKSW, 2001.

Wenno, Vincent Kalvin. “Persoalan Pengudusan Pasangan Dalam Pernikahan Beda Agama: Kritik Sosio- Historis 1 Korintus 7:12-16.” Dunamis: Jurnal teologi dan Pendidikan Kristiani 5, no. 2 (2021): 212. https://sttintheos.ac.id/e-journal/index.php/dunamis/article/view/314/196.

Wijngaards, J. Persaudaraan Bersama Yesus. Edited by A Wydiamartaya. 2nd ed. Yogyakarta: Kanisius, 1993.

Yewangoe, A.A. “Pelayanan Dalam Masyarakat Majemuk Indonesia.” In Allah Mengizinkan Manusia Mengalami Diri-Nya, edited by Andri A. Vonny, Veronica B.; Setiawan, 128. 1st ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2018.




DOI: https://doi.org/10.46929/graciadeo.v4i2.97

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL TEOLOGI GRACIA DEO is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://e-journal.sttbaptisjkt.ac.id/index.php/graciadeo.

JURNAL TEOLOGI GRACIA DEO telah terindeks pada situs:

Online ISSN: 2655-6863

Printed ISSN: 2655-6871 

Copyright© GRACIA DEO, 2018-2020. All Rights Reserved.

View GD Stats